ramiro-riveraLa Diputació de València, a través de la seua delegació de Desenvolupament Rural i Polítiques contra la Despoblació, posa a la disposició de 140 municipis de l'interior de la província, amb marcat caràcter rural o en risc de despoblació, una línia d'ajudes amb una dotació total superior als 300.000 euros perquè els ajuntaments puguen contractar serveis de transport a demanda, o fer-se càrrec totalment o parcialment de l'import de bitllets de transport de línies regulars, allí on es preste este servei.

D'esta manera, després de l'aprovació en Junta de Govern que va tindre lloc el passat 15 de desembre, la institució provincial suplementa les ajudes plantejades per la Generalitat Valenciana a través del Decret llei 11/2022 aprovat enguany. El diputat responsable de l'àrea, Ramiro Rivera, destaca “l'aposta de la Diputació per millorar el transport en zones rurals, alineant-se amb la iniciativa de la Generalitat”, així com el fet de, a diferència de les ajudes autonòmiques, finançar abonaments de transport regular “perquè en aquells municipis amb este servei, les persones empadronades puguen comptar amb el suport del qual sí que es beneficien els qui residixen en zones més poblades com l'àrea metropolitana per a serveis com a Rodalies, Metro o EMT”.

Els imports assignats per la Diputació amb càrrec al pressupost 2022 oscil·len entre els 1.200 i els 4.500 euros per beneficiari, per a contribuir a sufragar despeses realitzades fins al 31 de març de 2023, estant previst abordar l'ampliació de la dotació en el pròxim exercici en funció de l'evolució del servei, les disponibilitats pressupostàries i les necessitats expressades pels municipis.

El transport i la mobilitat rural han sigut objecte d'atenció de la delegació de Desenvolupament Rural durant la legislatura, tenint en compte el seu important paper a l'hora de vertebrar el territori facilitant desplaçaments per motius acadèmics, laborals o particulars. En este sentit, en 2020 i 2021 es van dur a terme quatre estudis a les comarques del Rincón de Ademuz, la Serranía, la Canal de Navarrés i el Valle de Ayora-Cofrentes per a conéixer la percepció de la ciutadania sobre els serveis existents, així com identificar les seues necessitats de desplaçament.

Al Rincón de Ademuz, a més, s'ha instal·lat sensòrica de detecció anonimitzada de mobilitat, per a reforçar les dades de l'estudi amb informació de desplaçaments agregats entre els seus municipis, en un projecte pilot integrat en la iniciativa Smart City provincial Connecta València.

Els resultats d'estos estudis, d'on s'ha conclòs la necessitat de donar suport a iniciatives de transport a demanda i finançament de títols i abonaments de transport almenys fins que es redefinisca per Estat i Generalitat el nou mapa de concessions de línies regulars, han sigut analitzats individual i conjuntament per la Universitat de València, i difosos en una sèrie de jornades que conclouran el pròxim 20 de gener amb una sessió a Zarra sobre les dades relatives al Valle de Ayora-Cofrentes.