Les xarxes socials s'han tornat imprescindibles tant per al públic general, com per als anunciants. Mentre aquest fet es constata, resulta cridaner observar com els uns i els altres estan evolucionant sense ruptura: noves xarxes arriben a públics més joves, al mateix temps que la funcionalitat de les més veteranes aconsegueixen espentar a públics més madurs cap a algun tipus de conversió. Les Xarxes Socials a Espanya, són un entorn còmode i imprescindible per als usuaris i per tant per a les marques.

L'estudi té com a objectius:

  • Quantificar l'evolució de la penetració en les Xarxes Socials i el perfil dels usuaris
  • Entendre el coneixement i ús de les Xarxes Socials (tradicionals i noves)
  • Avaluar el nivell de saturació de la publicitat en Xarxes Socials i la vinculació amb les marques
  • Identificar com són percebuts els influencers
  • Zoom entre els professionals del món digital
  • Els nous usos de les xarxes socials: vídeos efímers, vídeos en streaming

Entre les seues principals conclusions, destaquem que el 47% dels enquestats considera que influeixen a l'hora de comprar un producte o servei i el 55% declara haver cercat informació sobre productes/serveis en Xarxes Socials abans de realitzar una compra, sobretot el target femení i menor de 45 anys.

Penetració de RRSS

El 85,5% dels internautes de 16-65 anys utilitza Xarxes Socials, la qual cosa representa més de 25 milions usuaris a Espanya; unes dades estables respecte als d'anys anteriors que reflecteixen la seua maduresa. El perfil de l'internauta que utilitza les Xarxes Socials és molt similar en tots dos sexes (homes 49% vs dones 51%) i fa una mitjana de una edat de 39 anys.

Ús, preferència i valoració

Quant a l'ús de les xarxes socials, s'utilitza una mesura de 3,7 xarxes per usuari de manera declarativa i coneixen més de 6 de forma suggerida. Lideren el rànquing WhatsApp (88%), Facebook (87%) i YouTube (68%), sent aquesta última la que més seguidors joves concentra (el 76% té entre 16 i 30 anys). Instagram, en quart lloc, és la que més seguidors ha guanyat (d'un 49% a un 54%). En cinquè lloc es manté Twitter amb un 50%.

Respecte a la preferència d'ús, WhatsApp continua sent la favorita (com la va anar en 2017 i 2018), seguida de Facebook. Per part seua, Instagram se situa en tercera posició, per davant de YouTube, especialment per motivat per les dones i el target 16-30. El cinquè lloc segueix ocupat per Twitter, que destaca entre els homes.

Si parlem de valoració, WhatsApp es posiciona com la xarxa millor valorada entre els usuaris (8,5), seguida de YouTube (8,2) i Instagram (7,8). Per part seua, encara que encara per davall de la mitjana de valoració, destaca la millora de la valoració de LinkedIn, Facebook i Twitter, que freguen el notable amb 6,8 un 7,1 i un 7, respectivament.

Freqüència d'ús

En relació amb la freqüència d'ús, WhatsApp és la Xarxa que registra una major freqüència en declaratiu (97% dels usuaris diu utilitzar-la diàriament). En el TOP3 li acompanyen Facebook (73%) i Instagram (70%), que destaca per ser la Xarxa que més ha augmentat la freqüència de visita. Per part seua, YouTube creix 6 p.p, els mateixos que Twitch, mentre que Waze augmenta la seua freqüència en 4 p.p. Per contra, les dades de l'estudi reflecteixen la caiguda en l'ús diari de Twitter (de 57% a 51%) i de 21 Buttons (de 44% a 28%).

L'estudi també indica el temps d'ús de les Xarxes Socials i en aqueix sentit WhatsApp lidera amb 1h 47’, seguit de YouTube 1h 34’ i Twitch 1h 30’. Per al conjunt de totes les Xarxes Socials analitzades, els usuaris dediquen una mitjana de 55 minuts diaris, sent els homes i el target jove els qui fan un ús més intensiu.

Activitats i accés a RRSS

L'ús principal de les Xarxes Socials continua sent social. Destaquen les activitats relacionades amb xatejar i enviar missatges a contactes (65%). Veure vídeos i música (57%) es manté en segona posició i en tercer lloc ‘veure què fan els meus contactes’, esmentat pel 45%.

El mòbil és el primer dispositiu d'accés (95%) i manté el nivell d'anys anteriors. L'ordinador també s'utilitza de forma generalitzada (92%), mentre que la Tablet gana pese i puja des del 48% a un 54%. Sobre la relació dispositiu/Xarxa Social, l'estudi indica que el mòbil lidera les connexions de WhatsApp, Instagram, Twitter i Telegram, mentre que l'ordinador el fa en Facebook, YouTube i LinkedIn.

Relació amb les marques

A la quarta part dels usuaris els ‘inspira confiança’ que les marques estiguen presents en Xarxes Socials i la principal motivació per a tenir una conversa privada amb una marca és l'atenció al client (68%), aspecte especialment esmentat per dones i menors de 45 anys.

Els sectors més seguits són els que poden aportar a l'usuari informació/contingut més rellevant o actualitzat: entreteniment, cultura i mitjans (42%); viatges, transport i turisme (37%) i tecnologia i comunicació (35%).

eCommerce i Influencers

Les Xarxes Socials són un canal d'influència i d'informació. El 47%dels enquestats considera que influeixen a l'hora de comprar un producte o servei i el 55% declara haver cercat informació sobre productes/serveis en Xarxes Socials abans de realitzar una compra, sobretot el target femení i menor de 45 anys. A més, el 41% participa activament opinant en Xarxes sobre les compres realitzades en internet.

D'altra banda, el 68% dels usuaris declara seguir a influencers en Xarxes Socials, sent Facebook (45%) i Instagram (40%) les Xarxes on se segueixen a més influencers, seguit de YouTube (33%) i Twitter (23%). El 37% considera creïbles als influencers i el mateix percentatge opina que els comentaris d'aquests són bastant o molt publicitaris.

Professionals del sector publicitari

Entre els professionals del sector, el 58% ha contractat els serveis de influencers en Xarxes Socials, principalment en Instagram (puja 12 p.p respecte a 2018). A més, el 87% dels professionals consultats està molt o bastant satisfet amb les accions realitzades amb influencers. El 67% afirma haver incrementat la inversió publicitària en Xarxes Socials respecte a l'any anterior, sent Facebook i Instagram les que han acaparat la major quota.

Descàrrega de l'estudi >>>>>>

Descàrrega infografia >>>>>>